Maraton, Maratony, Bieganie, Biegi, Nordic Walking, Triathlon  
20.11.2017.
Advertisement
Napoje izotoniczne – porównanie mocy. Drukuj Poleć znajomemu
IZOTONIKI - Napoje mające na celu wyrównanie poziomu wody i elektrolitów.

 

 

Płyny te wydzielane są z organizmu w procesie wydalania potu. Izotoniki także uzupełniają witaminy i minerały oraz w niewielkim stopniu węglowodany spalane podczas wysiłku fizycznego. Porównanie tych napojów na końcu artykułu.

Zbilansowany poziom elektrolitów oraz ciśnienie osmotyczne, odpowiadające ciśnieniu panującemu w płynach ustrojowych człowieka, pozwala na szybkie ugaszenie pragnienia i uzupełnienie utraconych mikroelementów. Sód zawarty w niektórych napojach izotonicznych przeciwdziała powstawaniu kurczy mięśni.

W odróżnieniu od napojów energetyzujących, izotoniki maja niską zawartość cukru i w niewielkim stopniu nasycone są dwutlenkiem węgla. Napoje izotoniczne są bardzo potrzebne w trakcie uprawiania dyscyplin sportowych wymagających długotrwałego, intensywnego wysiłku, takich jak kolarstwo, turystyka górska czy biegi dystansowe, ponieważ skutecznie gaszą pragnienie i utrzymują wodę w organizmie a także uzupełniają mikro oraz makroelementy, które są potrzebne do wydolności fizycznej i odnowy mięśni. Źródło wikipedia.

Osmolalność

Wszystkie dostępne napoje, także te wypijane codziennie przez każdego z nas można ogólnie podzielić na napoje hipotoniczne i hipertoniczne. Pomiędzy nimi znajdują się napoje zaliczane do środków spożywczych specjalnego przeznaczenia – napoje izotoniczne, tzw. izotoniki. Pierwszym na świecie napojem izotonicznym dla sportowców był napój Gatorade, opracowany w 1965 roku przez naukowców z Uniwersytetu Stanowego na Florydzie.
Toniczność napoju porównuje się z tonicznością, albo inaczej mówiąc z osmolalnością (osmolarność, molarność, molalność – terminy używane zamiennie) osocza. Tak, więc, jeśli osmolalność napoju jest zbliżona do osmolalności osocza, napój taki nazywamy izotonicznym, jeśli jest mniejsza – hipotonicznym, jeśli natomiast osmolalność napoju jest większa od osmolalności osocza, napój jest hipertoniczny.

Osmolalność osocza – norma 285-295  mOsmol/kg

A jakie to ma praktyczne znaczenie? Otóż napój, który jest izotoniczny w stosunku do osocza będzie łatwo przyswajalny z przewodu pokarmowego, dzięki czemu szybko nastąpi uzupełnienie utraconych podczas wysiłku płynów ustrojowych. Szybko do krwiobiegu przedostają się także węglowodany. Źródło www.bieganie.com.pl.

Piwo

Hm… Pogadać po maratonie, posiedzieć i wypić piwo, to często spotykane sytuacje. A torby z gadżetami otrzymywane przy weryfikacji? Co często zawierają obok napoju izotonicznego? Piwo oczywiście. Osmolalność piwa jest bardzo zadowalająca. Piwo pomaga też w pozbyciu się zakwasów. Jednak pamiętajmy, po treningu jedno, góra dwa. Piwo to jednak alkohol, który odwadnia organizm i powoduje inne uboczne skutki. Fakty i mity - to najlepsze podejście do tematu piwa wokół biegów długich.

  SIEDEM NAPOJÓW IZOTONICZNYCH OKIEM CHEMIKA

Dane do zestawienia pobraliśmy w lecie'2011, bezpośrednio z  etykiet na butelkach a nie z netu. Tam gdzie rubryka jest pusta - oznacza brak danych na etykiecie napoju, oczywiście nie oznacza to, że dany produkt musi zawierać podany składink.

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Webdesign by Webmedie.dk Ny hjemmeside